Wat is er Hollandser dan Goudse kaas? Wereldwijd, maar ook in Nederland, wordt er veel Goudse kaas verkocht die in het buitenland geproduceerd is. Voor de consument is dat verwarrend en misleidend, dus dat moet veranderen.
De Europese Unie heeft Goudse kaas de BGA-erkenning (Beschermde Geografische Aanduiding) verleend. Maar hoe kun je die verkregen status maximaal benutten? De zuivelindustrie zit bijzonder in elkaar; met samenwerking enerzijds en concurrentie anderzijds.
Marcel Goossens bundelde de krachten van alle betrokken partijen. Ze begeleidden het interne proces, zodat de status winst gaat opleveren voor de Nederlandse kaasproducenten en -handelaren.
Om een hechte alliantie te smeden heb je vertrouwen, transparantie en concreetheid nodig. Daarnaast zijn er vier kernvragen beantwoord die te maken hadden met de wettelijke bescherming, de productieprocessen, de communicatiecampagne en de interactie met de supermarkten en kaashandelaren.
We hebben de antwoorden op deze vragen geïmplementeerd en gezorgd dat er sinds de zomer van 2012 onder het regime van de toezichthouder geproduceerd, gerijpt en verpakt wordt. Bij de introductie is 65% van de merkloze Gouda Holland voorzien van de beschermingslogo’s en is er een marketingcampagne uitgerold.
Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan authentieke Nederlandse kaas en dat vertaalt zich in hogere volumes. Alle bedrijven beseffen dat ze samen meer bereiken dan ieder voor zich. Dat is de basis voor succes!