Zero-emissie auto’s, zelfrijdende voertuigen en het delen van mobiliteit. Onze auto wordt steeds slimmer en groener. Wat nu nog toekomstmuziek lijkt, wordt de komende jaren steeds meer dagelijkse praktijk. De auto en daarmee de Automotive industrie staan dus voor een enorme verandering, maar hoe geef je als bedrijf in deze sector invulling aan die transitie?
Webasto is wereldwijd een van de grootste toeleveranciers van onder andere klimaatsystemen en dak- en cabriosystemen voor auto’s. Het bedrijf wil meegroeien met de ontwikkelingen buiten en bouwt daarom aan een derde pijler; E-Mobility. Nederland is gekozen als pilotland voor de marktintroductie van een nieuwe laadpaal voor elektrische voertuigen. Deze laadpaal kenmerkt zich door hoogwaardige componenten volgens de hoge Webasto productiestandaarden en een extra beschermingsfunctie voor de elektrische installatie waar de paal op is aangesloten. Maar hoe introduceer je als Duits bedrijf een nieuw product op de Nederlandse markt, die internationaal als koploper wordt gezien? Webasto vroeg Marcel Vos en Marinda Gaillard hierbij te helpen.
Op basis van gesprekken met auto-importeurs, serviceproviders, wederverkopers en opinieleiders is besloten te starten met het richten op installateurs en particulieren via het groothandelskanaal en een webshop. Hierna gingen we op zoek naar een installatiepartner; een partij die de laadpalen daadwerkelijk gaat plaatsen bij klanten via de webshop. Het recept voor succes?
In combinatie met onze eigen kennis hebben we inzichten gebouwd voor de marktintroductie. Deze inzichten zijn tijdens een gezamenlijke workshop gedeeld met het ontwikkelteam van de fabrikant en in internationaal perspectief geplaatst. Vanaf december 2017 staan de eerste Webasto laadpalen bij klanten.