De provincie Gelderland heeft de ambitie om de spoorverbinding Arnhem-Doetinchem-Winterswijk te verbeteren. Het oorspronkelijke idee, de realisatie van een klein stuk spoorverdubbeling, sloot niet aan bij de politieke wensen. Het plan leverde namelijk nauwelijks verbeteringen op voor de reiziger. P2 werd gevraagd voor een snelkookpan waarbij in korte tijd opties voor échte verbetering voor de treinverbinding in de Achterhoek in kaart zijn gebracht. Een uitdaging die Anne graag aanging.
De provincie Gelderland bracht alle betrokken partijen bij elkaar: ProRail, Arriva, Connexxion, Provincie, Regio Achterhoek en ingenieursbureaus. Drie workshops moesten leiden tot een advies over kansrijke opties om verder te onderzoeken. De provincie vroeg aan Anne om in korte tijd de belangen, oplossingsrichtingen, afwegingen en conclusies van alle partijen bij elkaar te brengen in een leesbaar rapport. Een constructieve, open houding van alle partijen leidde uiteindelijk tot een verrassende oplossingsrichting: de RegioExpres. Een stoptrein tussen Winterswijk en Doetinchem die daarna doorrijdt als sneltrein naar Arnhem. Een dergelijke ‘zonetrein’ is een bekend fenomeen in Duitsland. Voor veel reizigers in de Achterhoek zou de RegioExpres forse reistijdwinst tot 15 minuten kunnen opleveren; een échte verbetering dus! Daarmee wordt de treinverbinding een serieus alternatief voor de auto.
De rapportage die door P2 is geschreven was de basis voor de politieke besluitvorming. Hoewel het voorgestelde alternatief niet paste binnen de financiële kaders, is er enthousiast gereageerd door de politiek. Gedeputeerde Bieze: “Ik ben zeer tevreden over de uitkomst van deze studie. Juist door samen te werken met de regio, de vervoerders én ProRail is er nu een alternatief waarmee we op afzienbare termijn de dienstregeling nog beter kunnen maken”. (bron: Regio 8) Het idee van de RegioExpres wordt momenteel verder uitgewerkt door de betrokken partijen.