Schouder aan schouder
De website zegt het al: Wij zijn Swinkels Family Brewers. Een onafhankelijke familiebrouwer. Ze staan voor gezond ondernemerschap, trotse familie, initiatiefrijk grenzen verleggen en duurzaam groeien. Hoe zou het zijn om voor dit Brabantse familiebedrijf aan de slag te zijn?
Succes maak je samen
Met de vraag om een tijdelijk verlof op te vangen, reed ik in november 2019 voor het eerst naar Lieshout. Allemaal nog vóór het Corona-tijdperk, waardoor ik gelukkig echt ‘live’ kon starten en kon ontmoeten. In de rol van New Product Development projectmanager ging ik aan de slag met het coördineren en begeleiden van NPD- en innovatie productprojecten. Een brede rol waarin je met veel verschillende afdelingen binnen de organisatie samenwerkt; R&D, marketing en sales, packaging development, artwork development, supply chain, quality en masterdata. De open houding van collega’s en de vrijheid om nieuwsgierig te mogen zijn, maakten dat ik in korte tijd me thuis voelde binnen het team en de organisatie. Succes maak je samen, en ook hier was samenwerken en verbinding vaak de sleutel tot succesvolle realisaties, optimalisaties en mooie stappen vooruit! Na de innovatieprojecten, kwam de invoering van het blikstatiegeld voor mij in beeld waar ik als projectmanager mee heb kunnen helpen in de opbouw van een multidisciplinair team en het bepalen van de focuspunten.
Schouder aan schouder
En toen sloot de horeca, werkte iedereen thuis en stond de wereld op zijn kop. Samen de schouders eronder zetten, open staan voor nieuwe initiatieven en vertrouwen maakt Swinkels wendbaar en toekomstgericht. Swinkels positioneert zichzelf sterk in het duurzaam ondernemen door hun duurzaamheidsbeleid met de Swinkels Circularity Index. De ondernemerscultuur, intrinsieke motivatie en wendbaarheid van Swinkels dragen hieraan bij, gelijk aan de succesfactoren die we herkennen in ons Benchmark rapport over duurzaam produceren. De visie om continue slimmer en duurzamer te willen ondernemen, zie je ook terug in statiegeld op blik.
Blik vooruit; hoe je je als organisatie voorbereid op nieuwe regelgeving
Met het doel om de circa 2 miljard blikjes die jaarlijks over de toonbank gaan in te zamelen en te recyclen in plaats van dat deze in ons milieu belanden, wordt de invoering van het statiegeld op blik (€0,15 per blikje) per 31 december 2022 een feit. Deze maatregel brengt veel vragen, uitdagingen en veranderingen met zich mee voor zowel producenten als retail. En dat terwijl de uitvoering, verantwoordelijkheid en spelregels van de bliksystematiek nog niet bekend zijn.
We zijn gestart met veel vragen en uitdagingen vanuit verschillende discplines in de organisatie. Hoe bereiden we ons voor om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen omtrent blikstatiegeld? Welke scenario’s zijn er mogelijk en hoe daarop te anticiperen? Welke kansen brengt het met zich mee?
Met deze vragen hebben we stap-voor-stap in een procesaanpak meer duidelijkheid voor onszelf gecreëerd en een aantal focuspunten gedefinieerd, rekening houdend met de diverse scenario’s en nog te bepalen spelregels in de markt.
Hoe het dus is om voor Swinkels aan de slag te zijn? Ik heb de drive, motivatie en trots van de Swinkels Family zelf kunnen ervaren. Zo. Dat is lekker.